Tilsynet omfatter alle former for dagtilbud, hvori der indgår kommunal finansiering.
Dette mini tilsyn gennemføres for at sikre alle dagtilbud har haft gennemført det lovpligtige del af tilsynet indenfor de seneste to år. Fremadrettet vil tilsynskonceptet, der er vedtaget (KIDS og tilsynsmodellen i Helsingør) erstatte dette mini tilsyn.
Læsevejledning
Der er tale om et anmeldt tilsyn gennemført af Center for Dagtilbud, Skoler og Fritid. Tilsynet er varslet i forvejen. Tilsynet gennemføres dialog baseret og varer ca. 1½ time. Grundlaget for samtalen er:
- Den del af tilsynsrapporten som dagtilbuddet på forhånd har udfyldt
- Dagtilbuddets pædagogiske læreplan
Center for Dagtilbud, Skole, Fritid og Idræt sender tilsynsrapporten til dagtilbudslederen ca. 3 uger forud for tilsynet. Dagtilbudslederen udfylder 1. del af tilsynsrapporten og har denne med til tilsynet. Hvis der er bemærkninger til selvudfyldningsskemaet bringes de i spil under tilsynssamtalen og noteres af konsulenterne, der udfører tilsynet i denne rapport.
Rapporten indledes med en opsamling fra sidste tilsyn efterfulgt af en samlet vurdering på nærværende tilsyn. Herefter følger en uddybning af vurderingerne for hver enkelt tema.
Center for Dagtilbud, Skoler og fritid arbejder med følgende vurderinger for tilsynet:
- Intet at bemærke
- Indstilling til bemærkninger er alene givet til vejledning eller forslag til dagtilbuddet
- Indstilling til anbefalinger er givet om forhold, som dagtilbuddet bør arbejde videre med
- Indstilling til påbud er givet om forhold, som dagtilbuddet skal handle på, evt. på en nærmere beskrevet måde
Faktuelle oplysninger
|
Dagtilbuddets navn og adresse
|
Børnehuset Ålsgårde
Orøvej 11, 3140 Ålsgårde
|
Antal børn fordelt på vuggestue og børnehave
|
29 vuggestuebørn
37 børnehavebørn
|
Antal personale og uddannelsesniveau
|
1 leder (uddannet pædagog og diplom i ledelse)
8 uddannede pædagoger
8 pædagogmedhjælpere
2 vikarer og 2 køkkenpersonale
|
Dato for tilsyn
|
20.11.2020
|
Tilstede under tilsynssamtale
|
Leder: Pia Lykke Johansson
Områdeleder: Niels Brockenhuus
|
Tilsynet udført af
|
Områdeleder: Niels Brockenhuus
|
Særlig information om tilsynets gennemførelse
|
Mini Tilsyn
|
Samlet konklusion fra tilsyn 2020
|
Nedstående er en opsamling af den samlede rapport
TEMA
|
INDSTILLING
|
Lovmæssige minimumskrav
|
Indstilling med bemærkning
|
Sikkerhed
|
Intet at bemærke
|
Personalet – organisering, kvalifikationer og trivsel
|
Intet at bemærke
|
Forældresamarbejde
|
Indgår ikke i mini tilsyn
|
Tværfaglig samarbejde
|
Indgår ikke i Mini tilsyn
|
Børnenes trivsel
|
Intet at bemærke
|
Den pædagogiske læreplan
|
Intet at bemærke
|
Evalueringskultur
|
Intet at bemærke
|
|
|
|
|
TILSYNETS SAMLEDE VURDERING
|
Det vurderes, at Børnehuset Ålsgårde er et dagtilbud, der er veldrevet og hvor der er et stort fokus på de pædagogiske værdier.
|
DAGTILBUDDETS EGNE KOMMENTARER TIL RAPPORTEN
|
|
1. DEL
NEDENSTÅENDE UDFYLDES AF DAGTILBUDDETS LEDER OG SENDES TIL DEN TILSYNSFØRENDE KONSULENT SENEST 1 UGE INDEN TILSYNSSAMTALEN
|
LOVMÆSSIGE MINIMUMSKRAV
|
Sundhedsmæssigt tilsyn
|
Udført den
24.10.17
Der skal udføres et nyt sundhedstilsyn, det rekvireres sammen med sundhedsplejersken.
|
Økonomisk tilsyn
|
Udført den
11.02.20
|
Laves der månedlig status i NEM-Økonomi?
Ja
|
Bygningsmæssigt tilsyn
|
Udført den
Maj 2019
|
Legepladstilsyn
|
Udført den
26.06.2019
|
Center for Dagtilbud, Skoler, Fritid og Idræts vurdering
Lever op til de lovmæssige krav. Rekvirer sundhedstilsyn.
Vurdering
Intet at bemærke
|
|
Indstilling til bemærkninger er alene givet til vejledning eller forslag
|
X
|
Indstilling til anbefalinger er givet om forhold, som der bør arbejdes videre med
|
|
Indstilling til påbud er givet om forhold, som der skal handles på, evt. på en nærmere beskrevet måde
|
|
|
SIKKERHED
|
Førstehjælpskursus
|
Hvad er jeres procedure for at sende medarbejdere på førstehjælpskursus?
Vi får alle et 1. hjælps kursus hver 3. år. Sidste kursus var 10.09.2019
|
Procedure for opsyn med børn
|
Hvordan føres der opsyn med børn, der sover til middag?
Babyalarmer og kontinuerligt opsyn
|
Hvordan er der opsyn med de steder, hvor børn leger alene?
- Indendørs: Vi har runder ind til de rum, hvor børn kan lege alene. Den voksne holder visuelt opsyn. Det er kun de ældste børn, der får lov at lege på stuen, mens vi andre er ude, og kun max. 3 børn sammen.
- Udendørs: Der er altid min. 2 voksne på legepladsen i børnehaven, således at der kan være opsyn i begge ender af legepladsen.
I vuggestuen er der altid voksne ude sammen med børnene. Vuggestuens legepladsområde er meget lille og let overskueligt.
|
Hvordan er proceduren, når I er på tur?
Vi går aldrig alene på tur med børn.
Vuggestuebørnene sidder i dobbeltklapvogne med max to børn gående ved siden af klapvognen – en på hver side. Således har den voksne 2 børn i klapvogn og max. to børn ”løse”, som holder i håndtaget på hver side af klapvognen.
I børnehaven går børnene to og to på række. En voksen går altid bag 2 børn, der går forrest, og en voksen går bagerst. Er det hele stuen der går på tur, følger alle 4 voksne med og fordeler sig jævnt mellem børnene.
Vi tager sjældent på ture med bus og tog, og hvis vi gør følger altid minimum 3 voksne med.
|
Hvordan opbevarer I børnenes eventuelle medicin?
Vi har sjældent børn der bruger medicin, men når vi har ligger det i et køkkenskab i køkkenet.
|
Center for Dagtilbud, Skoler, Fritid og Idræts vurdering
Ved alene leg skal der være opsyn med børnene således legen foregår trygt. Det er en vurdering af kontekst og børn om hvorvidt det kan foregå under trygge forhold.
Vurdering
Intet at bemærke
|
x
|
Indstilling til bemærkninger er alene givet til vejledning eller forslag
|
|
Indstilling til anbefalinger er givet om forhold, som der bør arbejdes videre med
|
|
Indstilling til påbud er givet om forhold, som der skal handles på, evt. på en nærmere beskrevet måde
|
|
|
PERSONALE – ORGANISERING, KVALIFIKATIONER OG TRIVSEL
|
Fordeling af pædagoger, medhjælpere samt pæd. assistenter.
(70-30)
|
Antal
Rød Stue: 2 pædagoger (68,5 t.) 2 medhjælpere (69 t.)
Gul Stue: 2 pædagoger (72 timer) 2 medhjælpere ( 72,5)
Grøn Stue: 2 pædagoger (65 t.) 2 medhjælpere (70 t.)
Blå stue: 2 pædagoger (72 t.) 2 medhjælpere (60 t.) 1 studerende (32,5 t.)
Procentsatsen er for lav. Der er ansat flere personaler men andelen af pædagoger lav.
|
Sygefravær inden for de sidste 12 måneder
|
Procent
Korttid: 2%
Langtid: 2%
|
Personale udskiftning
|
Antal siden sidste tilsyn
1
|
Studerende
|
Antal siden sidste tilsyn
Vi har 1 studerende hele tiden
|
Andre typer ansættelser
|
Antal og hvilke?
1 Hygiejnemedarbejder
2 Køkkendamer
|
Journalisering
|
Hvilke procedure har I for journalisering af personalesager?
Verserende sager ligger på lederens H-drev.
Afsluttede sager arkiveres i Acadre.
Nyansættelser ligger i sikringsskab, indtil de er sikkert indlagt i systemet. Herefter arkiveres de på Acadre.
|
Kompetenceudvikling
|
Hvilke særlige kompetencer, efteruddannelser eller kurser har personalet?
2 personaler læreplansansvarlige
1 inklusionsvejleder
9 inklusionsuddannelse
1 AMR
2 praktikansvarlige
2 personaler kommunikationskursus med Anne Bahrenscher
4 personaler på legekonference
2 personaler på digitalt kompetenceløft
2 personaler på hjerneskadekursus med Virum hjerneskadecenter
Børnehavepersonale: Børn med særlige behov v/ Psykolog Vera Salicath-Stendorff
Alle har 1. hjælpskursus
Alle har DGI uddannelse
Vi prioriterer fælles kompetenceudvikling hvorfor alle har deltaget i følgende:
Ole Ingstrup: At arbejde med værdier i hverdagen
Suzanne Krogh: Legens funktion og betydning
Pia Thomsen: Sprogtrappen
Charlotte Ingstrup: Hjernens udvikling og dennes betydning for barnets kønslige udvikling og legeudvikling. Forskelle på piger og drenges lege og måde at relatere sig til hinanden på.
Ann Elisabeth Knudsen: Hjerne, leg og dannelse
Rikke Hallund og Yde Sinding: Billedekunst og Stop motion film
Meget flot!
|
Hvordan tænker I kompetenceudvikling ind i hverdagen og i fremtiden?
Vi vil gerne udvikle os sammen. Vi tror på at ny viden bedst bæres ud i praksis, når vi alle har hørt det samme og er blevet inspireret sammen.
Vi bruger vores tværfaglige forum som undervisere og inspiratorer.
Lederen tager ikke alene på konferencer men inviterer min. 2 pædagoger med, hvor det er relevant.
Vi bruger personalemøder, TF, personaleweekend, afdelingsmøder som ramme omkring udvikling, og inviterer eksterne fagfolk ind efter behov.
KIDS konceptet med den ny tilsynsform har vi bredt ud, så alle personaler får mulighed for at observere og herigennem blive mere skarpe på praksis.
Vi tror på aktionslæring og stiller ofte os selv opgaver at arbejde med i praksis fx omkring den ny styrkede læreplan.
Meget flot!
|
AMR og AML
|
Har AMR og AML den lovpligtige grunduddannelse?
(Senest 3. mdr. efter valg)
Ja
|
Har ledelsen den opdaterede uddannelse?
Ja
|
Center for Dagtilbud, Skoler, Fritid og Idræts vurdering
Intet at bemærke. Meget flot profil på kompetenceudvikling og kompetencer i Børnehuset.
Vurdering
Intet at bemærke
|
x
|
Indstilling til bemærkninger er alene givet til vejledning eller forslag
|
|
Indstilling til anbefalinger er givet om forhold, som der bør arbejdes videre med
|
|
Indstilling til påbud er givet om forhold, som der skal handles på, evt. på en nærmere beskrevet måde
|
|
|
BØRNS TRIVSEL
|
Magtanvendelser
|
Antal de sidste 12 mdr.:
1
|
Børnefremmøde
|
Procenter:
Ikke fundet.
|
Er alle 2årige blevet sprogvurderet ud fra sprogtrappen?
|
Ja
|
Sprogvurdering af 3årige –
19 treårige
|
Antal børn i generel indsats, talesproglige færdigheder: 15
Antal børn i generel indsats, førskriftlige færdigheder:
Antal børn i særlig indsats, talesproglige færdigheder:
Antal børn i særlig indsats, førskriftlige færdigheder:
Antal børn i fokuseret indsats, talesproglige færdigheder: 4
Antal børn i fokuseret indsats, førskriftlige færdigheder:
|
Sprogvurdering af 5årige
16 femårige
|
Antal børn i generel indsats, talesproglige færdigheder: 13
Antal børn i generel indsats, førskriftlige færdigheder: 13
Antal børn i særlig indsats, talesproglige færdigheder: 2
Antal børn i særlig indsats, førskriftlige færdigheder: 1
Antal børn i fokuseret indsats, talesproglige færdigheder:1
Antal børn i fokuseret indsats, førskriftlige færdigheder: 1
|
Journalisering
|
Hvilke procedurer har I for journalisering af sagsakter på børnene?:
Alle sagsakter som har løbende relevans arkiveres i sikringsskab og på lederens H-drev. Når sagerne ikke længere har relevans eller barnet udskrives fra institutionen, arkiveres sagen i Acadre.
|
Center for Dagtilbud, Skoler, Fritid og Idræts vurdering
Intet at bemærke
Vurdering
Intet at bemærke
|
x
|
Indstilling til bemærkninger er alene givet til vejledning eller forslag
|
|
Indstilling til anbefalinger er givet om forhold, som der bør arbejdes videre med
|
|
Indstilling til påbud er givet om forhold, som der skal handles på, evt. på en nærmere beskrevet måde
|
|
|
2. DEL
DEN PÆDAGOGISKE LÆREPLAN – DAGTILBUDDETS LÆREPLAN VEDHÆFTES SOM BILAG.
Der henvises til dagtilbuddets egen beskrivelse i den pædagogiske læreplan.
|
Opsamlende vurdering på den pædagogiske læreplan
|
Center for Dagtilbud, Skoler, Fritid og Idræts vurdering
Er i gang med at udfylde læreplaner. Har haft en involverende proces. Arbejder videre med udviklingsmål i deres læreplan. Har arbejdet med det pædagogiske grundlag som grundlag. Har taget de forskellige punkter med i praksis i udviklingen den pædagogiske læreplan.
6 temaer arbejdes der med på de enkelte stuer og temaerne inddrages i aktiviteter.
Det vurderes at arbejdet med de pædagogiske læreplaner er godt i gang og at Børnehuset Ålsgårde arbejder relevant med de pædagogiske læreplaner.
Vurdering
Intet at bemærke
|
x
|
Indstilling til bemærkninger er alene givet til vejledning eller forslag
|
|
Indstilling til anbefalinger er givet om forhold, som der bør arbejdes videre med
|
|
Indstilling til påbud er givet om forhold, som der skal handles på, evt. på en nærmere beskrevet måde
|
|
|
EVALUERINGSKULTUR
På baggrund af den pædagogiske læreplan, er der følgende tilføjelser i forbindelse med tilsynssamtalen
Bruger evalueringsskemaer fra EVA. Bruger aktioner i praksis som evalueres sammen. Bruger hverdagsevalueringer.
Center for Dagtilbud, Skoler, Fritid og Idræts vurdering
Det vurderes at praksis omkring evaluering skal fastholdes og udvikles.
Vurdering
Intet at bemærke
|
x
|
Indstilling til bemærkninger er alene givet til vejledning eller forslag
|
|
Indstilling til anbefalinger er givet om forhold, som der bør arbejdes videre med
|
|
Indstilling til påbud er givet om forhold, som der skal handles på, evt. på en nærmere beskrevet måde
|
|
|