Om børnehuset

En lille hyggelig 0-6 års institution beliggende i Helsingør Kommune.

Vi bor i et fredeligt villakvarter tæt på skov og strand i et lille lokalsamfund, hvor vi har tæt samarbejde med skole, øvrige institutioner i lokalområdet, plejehjem og idrætshal.

Vi er 68 børn fordelt på to vuggestue- og to børnehavegrupper.  Vores hus fremstår lyst og venligt, og med fokus på at skabe gode legemiljøer og rum for nærvær og fordybelse. Huset er indrettet så også kørestolsbrugere kan bevæge sig uhindret rundt.

Vi har en stor dejlig grøn legeplads anlagt i niveauer, som giver mulighed for, at børnene kan dele sig op og lege i mindre grupper rundt omkring på legepladsen. På legepladsen har vi højbede, hvor vi dyrker grøntsager og krydderurter, som vi bruger, i den mad børnene tilbereder til os alle på vores maddage.

Fordi vi er en lille institution, samarbejder vi tæt på tværs af stuer og på tværs af vuggestue- og børnehaveafdeling, og arbejder målrettet mod, at alle børn og voksne kender og drager omsorg for hinanden.

Med de mindste tilstræber vi hele tiden nærværet på gulvet sammen med dem, og et roligt og trygt miljø, hvor de tør udforske verden omkring sig.

Vi holder om formiddagen en lille samlingsstund, hvor vi spiser frugt og brød, synger, leger sanglege, læser bøger eller laver anden aktivitet/ leg - alt sammen med fokus på lige netop de mindstes behov. 

I løbet af formiddagen deler vi børnene op i mindre grupper, for at skabe tid og ro til nærvær. Nogle går på en lille tur, nogle går på vores dejlige legeplads, og andre leger i vuggestue-afdelingen, hvor der er ro til, at børnene kan tumle, øve sig og lege i deres tempo. På stuerne spiser de også frokost sammen, hvor de selv er med til at dække bord og selv øser mad op. 

Efter frokost har vi igen en hyggelig stund, hvor børnene pusles, og for de flestes vedkommende puttes til middagslur. Også her giver vi os god tid til at inddrage dem i afklædning og toiletbesøg, så de får oplevelsen af at være selvhjulpne, og på en måde, så de hver især oplever nærvær og en-til-en kontakt med den voksne.

At deltage og hjælpe er ikke en pligt, men noget vi opmuntrer til med respekt for barnets ret til at sige nej. Men de fleste børn nyder at hjælpe til og prøve selv. Vi er her inspireret af Lise Ahlmanns DVD og tilhørende bog "Indlært hjælpeløshed" og "Omsorg og samspil i vuggestuen".

Udover ovenstående, leger vi meget i i vuggestuen. Der er mange ting man skal lære, når man skal være sammen med og begynde at lege med andre børn. 

Vi laver også mange sanselige, kropslige og sproglige lege og aktiviteter, da de mindstes udvikling netop er centreret omkring udvikling af sanser, kropsbeherskelse og sprog. Vi danser, går på line, laver rytmik, leger på legepladsen, læser/ kigger i bøger, laver dukketeater mv..

Hver torsdag, når alle børnehavebørnene er på tur, går nogle af vuggestuebørnene i børnehaven og leger, så børnene lærer børnehaven at kende og føler tryghed ved at færdes i hele huset.  Særligt de ældste vuggestuebørn, går jævnligt på besøg i børnehaven og følger deres aktiviteter og lege, så overgangen fra vuggestue til børnehave, kommer som en naturlighed for dit barn.

I børnehaven forsøger vi at skabe et miljø, hvor alle føler glæde og tryghed, samt oplever at være bidragende og deltagende i fællesskaber.

Kl. 9.00 spiser børnene frugt. Her synger vi, snakker om det der for tiden eller for dagen  er aktuelt. Det kan være et barn der er blevet storesøster, eller en der savner sin morfar. Det  kan være, at det snart er jul, at vi så en stor traktor på vejen eller at gartnerne kommer forbi og slår græs idag. Derefter er der tilbud om aktiviteter, som børnene kan vælge sig på eller vi leger inde og ude. Når vi har aktiviteter og fokusområder, vi arbejder med, er børnene delt op i mindre grupper, etableret udfra den aktuelle børnegruppes behov.

Fra september til maj har vi altid en storegruppe, som består af de børn, der skal starte i skole året efter, og vi har en mellemgruppe. Udover dette har vi aktiviteter, hvor vi deler børnene op i mindre grupper efter aktuelle behov. Det kan være læseleg, for børn der har brug for ekstra sproglig stimuli, eller det kan være en drengegruppe, der har brug for at få øje på hinanden og blive gode kammerater. Indimellem arbejder vi også med temaer som fx filmskabelse, farver og former, følelser osv. Sådanne planlagte aktiviteter forgår primært om formiddagen. 

Da vi prioriterer legen højt i Børnehuset Ålsgårde kan formiddagens aktivitet også være lege evt. understøttet af voksendeltagelse. Er nogle børn igang med en rigtig god leg, er det også muligt at lege videre, uden nødvendigvis at blive forstyrret af de voksenplanlagte aktiviteter. Fra september frem til maj måned går vi i Nordkysthallen hver torsdag, hvor vi laver kropslige aktiviteter. Fra maj til september går vi i skoven. Derudover tager vi en gang i måneden på tur til det lokale plejehjem og laver gymnastik med de ældre medborgere, og vi besøger ind imellem også de kultur tilbud der ligger i Helsingør.

Hver måned har vi maddag over 3 dage, hvor børnene deltager i tilrettelæggelse, indkøb og tilberedning af maden. 

Kl. 11.00 spiser vi frokost og derefter går vi på legepladsen. de mindste har mulighed for at sove middagslur. Alle børn, bortset fra de der sover, er hele året på legepladsen frem til kl. 14.00. 

Kl. 14.00 spiser vi eftermiddagsmad og derefter leger vi inde og ude, afhængigt af vejr og lyster. Nogle spiller måske et spil, nogle tegner eller laver perler og andre leger far, mor og børn eller "bjørnen sover" på legepladsen. I løbet af eftermiddagen går både børn og voksne hjem frem til kl. 17.00, hvor vi lukker (fredag kl. 16.30).