Uddannelsesplan for specialiseringen: Dagtilbudspædagogik - 2. praktikperiode
Kompetenceområde: Relation og kommunikation – 2. praktik
Pædagoger med denne specialisering har særlige kompetencer til at arbejde inden for den del af det pædagogiske arbejdsområde, der retter sig mod 0–5-årige. De vil i særlig grad have kompetencer til at skabe og udvikle pædagogiske miljøer og aktiviteter, hvor der på et pædagogisk fagligt grundlag skabes optimale betingelser for et stimulerende og trygt børneliv.
Kompetenceområdet:
Kompetenceområdet retter sig mod relationer, samspil og kommunikation i pædagogisk praksis med 0-5-årige børn, herunder betydningen af børns forskellige livsbetingelser for trivsel, relationer og kommunikation.
Kompetencemål:
Den studerende kan skabe relationer til det enkelte barn og børnegruppen, støtte børnene i at indgå i relationer til hinanden, støtte udviklingen af børns kommunikative kompetencer, beherske professionel kommunikation samt reflektere over sine egne evner til at kommunikere og indgå i relationer.
Vidensmål:
Den studerende har viden om det 0-5 årige barns forudsætninger og udviklingsmuligheder, herunder børn med særlige behov, samspil og interaktion samt relationernes betydning for det 0-5 årige barns leg, læring, socialisering, trivsel og udvikling, dialog og professionel kommunikation, leg, legeteori og legekulturer, kropslig, kreativ, musisk og æstetisk læring og udfoldelse i pædagogisk praksis, omsorg, sundhedsfremmende og forebyggende arbejde.
Færdighedsmål:
Den studerende kan tilrettelægge differentierede pædagogiske aktiviteter gennem analyse af børns forudsætninger, interaktion og kommunikation, skabe nærværende relationer og understøtte det enkelte barns udfoldelses- og deltagelsesmuligheder i fællesskabet, kommunikere nuanceret, præcist og forståeligt med børn, familier og kolleger, rammesætte børns leg, målsætte, tilrettelægge og evaluere pædagogiske aktiviteter og generelt motivere og understøtte børns leg og æstetiske, musiske og kropslige udfoldelse og tilrettelægge, gennemføre og evaluere indsatser for omsorg, sundhed og forebyggelse.
Hvordan afspejles dette i den pædagogiske praksis?
Hvordan kan den studerende tilegne sig dette mål?
- Støtte op om udvikling af livsduelighed
- Har blik for det enkelte barns behov såvel som for børnegruppens behov som helhed og forstår at imødekomme begge dele
- Understøtter barnets lyst til at lære
- Forstår at skabe tryghed og nærvær i relationen til børnene
- Inviterer børnene til interaktion og optræder inddragende, anerkendende og omsorgsfuldt over for dem (ligeværdighed)
- Deltager på Tværfagligt forum
- Deltager på personalemøder og afdelingsmøder og bidrager aktivt til planlægning og evaluering af praksis
- Indgår på lige fod med det faste personale i planlægning, udførelse og evaluering af pædagogiske aktiviteter
- Inkluderer udsatte børn i fællesskaber med de øvrige børn
- Tager selvstændige beslutninger på baggrund af pædagogiske refleksioner
- Arbejder ud fra læreplanstemaerne og støtter op om barnets alsidige udvikling
- Den studerende respektere vores værdier og pædagogiske linje, men forholder sig samtidig reflekterende og undrende if. til praksis
- Under personale- og afdelingsmøder bidrager den studerende med refleksioner over egen deltagelse og rolle i pædagogiske forløb, og den studerende tager selvstændigt initiativ if. til at komme med ideer og overvejelser vedr. planlægning og udførelse af aktiviteter og pædagogiske indsatsområder
- Søger børneperspektivet, bruger anerkendende sprogbrug og er tydelig i sin kommunikation med børnene
- Deltager forældresamtaler
- Bruger vores forældreplatform Tabulex som redskab til formidling til forældrene
- Vejledningstimer
- Pt. arbejder vi på at facilitere nye dokumentations- og evalueringsmetoder
- Etablere og selv deltage i legeværksteder
- Følge børnenes spor og understøtte deres selvforvaltede lege
- Gøre plads for børnenes initiativer og medbestemmelse
- Inddrage børnenes ønsker og perspektiver
- Deltage aktivt i planlægning, udførelse og evaluering af de aktiviteter vi laver i forlængelse af læreplanstemaerne
- Følge børnenes spor, gribe de ting de viser interesse for og bruge disse som udgangspunkt for planlagte og impulsive lege og aktiviteter
- Vi har måltidspædagogik udover almindelig dannelse, bordskik mv. indarbejdet i vores kultur
- Den studerende bruger gummihandsker ved bleskift og blodtude J
Anbefalet litteratur:
- Suzanne Krogh (se hjemmeside)
- Den ny styrkede læreplan
- Avenstrup og Hudecek: Kom ind i legen
- Leg for livet - pædagogisk tidsskrift 0-14 tema 2/2015
- Lise Ahlmann: Indlært hjælpeløshed
- Rambøll: Sprogtrappen
Praktikvejledning i 2. praktikperiode
Organisering af praktikvejledning
Hvordan er praktikvejledningen organiseret og tilrettelagt?
Hvordan inddrages den studerendes portfolio?